Help you, perhaps

FEELS. WRITES. SHARES. PEOPLE READ. JUDGE. LIKE/ DISLIKE. IT'S LIFE BABY!

21 June 2013

Jerebu Datang Lagi

Dalam masa lebih kurang seminggu ni masalah jerebu makin teruk kan? Lagi lagi dekat area Johor Bahru *Johor Bahru I youallllssss* Risau jugak kat my family kat JB sana. Sebab dalam FB Twitter kata Pasir Gudang is one of the place that has the highest rate of Jerebu or we can call it, Indeks Pencemaran Udara (IPU). Jerebu tu apa?

JEREBU: Keadaan kehadiran partikel terampai di atmosfera seperti gas-gas, debu, habuk dan zarah di dalam keadaan udara kering.  Jerebu juga berpunca daripada pencemaran udara seperti pembakaran terbuka atau open burning.

So, here are some information and advice for you :)

GEJALA DAN KESAN JEREBU TERHADAP KESIHATAN

1. Batuk-batuk
2. Terasa gatal di bahagian kerongkong
3. Sukar untuk bernafas atau sesak nafas
4. Mata terasa pedih dan berair
5. Hidung berair dan kerap bersin
6. Kulit badan terasa gatal-gatal
7. Sakit dada

TENGOK BAWAH NI


Read more at:http://www.astroawani.com/news/show/jerebu-ambil-langkah-berjaga-jaga-16649?cp

APA PERLU BUAT KALAU...

1. Kalau sesiapa yang dah ada tanda-tanda kat atas tadi tu, kena cepat cepat pergi jumpa doctor untuk dapatkan rawatan dan nasihat yang lebih lanjut.

2. Mereka mereka yang ada penyakit kronik, laaaaaaagiiiiii lah perlu berjaga atau pergi jumpa doctor okay sebelum jadi apa apa.

3. Kalau anda bekerja di kawasan luar atau tempat terbuka, menunggang motosikal, lebih baik pergi farmasi atau mana mana kedai yang ada jual PENUTUP HIDUNG atau NASAL MASK. Senang cakap kalau you all duduk kat tempat tempat yang affected ni, lebih baik pakai je nasal mask tu. Tak susah pun :)

4. Kalau anada adalah seorang perokok yang mempunyai anak kecil, ibu bapa yang sakit or relatives, better jangan smoking dalam rumah.

5. Kalau tengah drive atau duduk dalam kereta, switch on air cond.

6. Kalau bacaan IPU melebihi >100, perokok dinasihatkan tidak merokok.


#Credit to rossacalla.blogspot.com for this tips :)






No comments:

Post a Comment